ZETOR 25 1946 – 1948
ZETOR T 25 1949 – 1954
ZETOR 25 A 1949 – 1961
ZETOR 25 K 1949 – 1961
Pierwsze ciągniki Zetor 25 trafiły do naszego kraju już w 1948 roku a więc rok po uruchomieniu ich produkcji w dawnej fabryce zbrojeniowej „ Zbrojovka Brno” w Czechosłowacji . Traktor Zetor 25 charakteryzował się dość solidną i nieskomplikowaną budową ale i pod względem rozwiązań technicznych nie ustępował innym konstrukcjom ciągników. Posiadał dwucylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 26 KM przy 1800 obr/min sprzężony z 8 biegową skrzynią przekładniową.
Pierwsza seria ciągników nie była jeszcze wyposażona w rozruszniki elektryczne , rozruch ręczny ułatwiał tzw. odprężnik czyli dźwignia unosząca zawory ssące aby ciśnienie w cylindrach nie utrudniało obracania wałem korbowym.. Polska wersja Zetora 25 miała założoną blokadę VI biegu ze względu na zbyt dużą i niebezpieczną prędkość 32km/godzinę!! Zetor 25 obok Ursusa C-45 stanowiły podstawowy ciągnik w naszym rolnictwie.
Możliwość zmiany rozstawu kół pozwalała na zastosowanie tego ciągnika do prac międzyrzędowych przy rozmaitych szerokościach międzyrzędzi. Pod koniec 1948 roku model 25 od numeru seryjnego 9105 zostaje zastąpiony nowymi wersjami :
- 25K z podnośnikiem i międzyrzędową przednią osią , skrzynią biegów z prędkościami uprawowymi i kołami międzyrzędowymi 9,00-36
- 25A z podnośnikiem i międzyrzędową przednią osią
- T-25 czyli wersja 25 z rozrusznikiem z możliwością montażu podnośnika
Druga seria ciągników posiadała już 12 voltowy rozrusznik elektryczny o mocy 4KM Zakresy skrzyni biegów modelu 25 K zostały lepiej dopasowane do prac uprawowych. W przedziale prędkości 4-12km/h posiadały 4 przełożenia.
Wizualnie 25K można było rozpoznać po wysokich i wąskich kołach międzyrzędowych na feldze 36” a prześwit w najniższym punkcie wynosił 50cm. Dało się zauważyć, że ciągnik ten był wysoki i wąski. Z tego też powodu nazywano go potocznie „bocianem”. Niezła zwrotność ciągnika przy jednoczesnym zastosowaniu narzędzi zawieszanych umożliwiała uprawę niewielkich powierzchni pól. Badania polowe dowodziły, że Zetor 25K pracując z narzędziami zawieszanymi w takich samych warunkach zużywa o blisko 10% mniej paliwa niż Zetor 25 bez podnośnika. Ogółem do roku 1959 sprowadzono do Polski prawie 23 tyś wszystkich odmian ciągników Zetor 25. A łączna produkcja w Brnie w latach 1946-1961 zamknęła się liczbą: 158 570 szt. Właściwie ciągnik od początku podlegał stałym modernizacjom, w tym czasie wprowadzono kilka tysięcy zmian konstrukcyjnych, silniki i skrzynie biegów modeli z roku 1947 i 1957 różnią się od siebie a niektóre części po prostu nie pasują – świadczy o tym też bardzo rozbudowany katalog części.